Museumstukken

Over 100 jaar…

Inleiding voor docenten

De canon bevat een verzameling van mensen en gebeurtenissen die belangrijk zijn voor de geschiedenis van Nederland. In verschillende musea bewaren we allerlei spullen uit deze tijden, zodat we weten hoe mensen in deze tijden leefden. In het Openluchtmuseum ligt bijvoorbeeld het skelet van Trijntje, het oudste skelet dat in Nederland gevonden is, wel 7500 jaar oud. Aan het skelet kun je een beetje zien hoe mensen destijds leefden. En in het Centraal Museum in Utrecht kun je bijvoorbeeld zien hoe de Nederlandse gulden eruit zag. Vroeger had iedereen wel een gulden in zijn portemonnee, maar met de invoering van de euro, in 2002, zijn ze verdwenen uit ons dagelijks leven. En het Rijksmuseum heeft het pistool waar de politicus Pim Fortuyn mee is vermoord in 2002. Het wordt niet tentoongesteld, maar ligt in het depot. Al deze voorwerpen vertellen ons iets over ons verleden. Daarom bewaren we ze.

Meer over deze onderwerpen: zie de Quick-links.

Opbouw opdracht en voorbereiding

Leerlingen gaan in groepjes aan de slag met het bedenken van een voorwerp dat typisch is voor de tijdgeest anno nu en dus over 100 jaar in een museum over de geschiedenis van Nederland thuishoort. Wat is er de afgelopen tien jaar gebeurd dat over 100 jaar in het museum thuishoort? Is het iets alledaags, zoals de gulden? Of juist iets dat bij een bijzondere gebeurtenis hoort? Leerlingen worden uitgedaagd na te denken over hoe mensen over 100 jaar naar het nu zullen kijken: wat is typerend voor onze tijdgeest? Wat zal er veranderen de komende 100 jaar? Ze werken in groepjes en presenteren hun collectie aan elkaar. Daarna stemmen ze over welk collectiestuk ze het beste vinden.

  • Vertel de inleiding in de klas aan de hand van de digibordmodule, vul eventueel zelf aan met materiaal van de genoemde bronnen.
  • Maak groepjes van drie tot vier leerlingen.
  • Deel het werkblad met de opdracht uit.
  • Laat ze de tijdgeest omschrijven van nu: wat is er typerend aan de tijd waarin we leven?
  • Laat ze nadenken over een voorwerp dat hierbij past.
  • Laat ze een korte ‘pitch’-presentatie maken hierover (max 5 minuten).
  • Laat ze (eventueel voor de volgende les) het voorwerp zoeken en meenemen naar de klas.
  • In de volgende les presenteren ze hun voorwerp per groepjes. Maak van de klas indien mogelijk een echt museum, waar alle ‘collectiestukken’ staan van onze tijd.
  • Laat de leerlingen eventueel stemmen over welk voorwerp ze het beste vinden.

Kom ook eens onze museum bezoeken met de klas

Bekijk ons aanbod

Blijf op de hoogte van de leukste nieuwe opdrachten

Schrijf je in