Kinderarbeid

Kinderarbeid

Stel, je bent hoofd van een 19e eeuws familie die in armoede leeft. Zou jij je kinderen laten meewerken om rond te komen? Of vind je het belangrijk dat ze naar school gaan om te leren lezen en schrijven? Ontdek het in het online groepsspel Wat zou jij doen?

Inleiding

Vandaag de dag zitten bijna alle kinderen op school, maar in de 19e eeuw was dat wel anders! Ze werkten op het land, in de winkel of in de werkplaats. Dat vonden ouders nuttig, kinderen leerden zo een beroep. Maar het was ook broodnodig, want zo verdienden kinderen geld voor het hele gezin. Als de kinderen niet werkten, hadden de gezinnen simpelweg niet genoeg te eten op tafel.

Toen de stoommachine werd uitgevonden en de Industriële Revolutie plaatsvond, ontstond er ook een ander soort werk dat kinderen gingen doen. Er kwamen namelijk overal fabrieken die mensen nodig hadden om te werken. Ook kinderen gingen daar werken, soms ook ‘s nachts. Dat vonden veel mensen geen goed idee. Het werk was ongezond en gevaarlijk. Ze vonden het beter als kinderen naar school zouden gaan. Uiteindelijk kwamen er twee wetten die ervoor zorgden dat kinderen nu naar school mogen: het kinderwetje van Samuel van Houten, waarin stond dat kinderen niet meer in fabrieken mochten werken. En wat later de leerplichtwet, die bepaalde dat alle kinderen tot hun 12e jaar naar school moesten.

Meer over dit onderwerp: zie de Quick-links.

Opbouw opdracht en voorbereiding

In deze opdracht spelen de leerlingen het groepsspel Wat zou jij doen? In dit spel krijgen ze, na een korte educatieve animatie, drie keuzes van een gezin uit de 19e eeuw voorgeschoteld. Zouden zij hun kind laten werken om genoeg te kunnen eten? En als er geld is voor school, welk kind zou dan naar school mogen? Ze geven antwoord voor zichzelf, maar moeten ook de keuze van anderen inschatten. Het spel vertelt ze wat voor keuzes er destijds gemaakt werden én wat voor soort keuzes zij als groepje het meeste maakten: doortastende, avontuurlijke, zorgzame, ondernemende of zorgvuldige keuzes.

  • Vertel de leerlingen meer over de 19e eeuw en kinderarbeid in de klas
  • Maak groepjes van 2 tot 5 spelers
  • Deze groepjes hebben per groepje één tablet of computer nodig om te kunnen spelen. Je kunt het spel ook spelen op het digibord met de hele klas. Verdeel de klas dan in vijf groepen die samen één speler vertegenwoordigen
  • Speel het spel hier
  • Kies voor ‘speel samen’
  • Kies het aantal spelers
  • Kies het thema kinderarbeid (er zijn nog meer thema’s om te spelen!)

Kom ook eens onze museum bezoeken met de klas

Bekijk ons aanbod

Blijf op de hoogte van de leukste nieuwe opdrachten

Schrijf je in