Beemster

Waterland

Nederland is een expert in het ‘maken’ van land door water weg te pompen. Zo is De Beemster al in 1612 drooggelegd. Leerlingen kunnen in het spel Waterland zelf ontdekken dat dit nog niet zo makkelijk is, land droogleggen. Maar wel heel leuk natuurlijk!

Inleiding

De Beemster is een polder die al in 1612 drooggemalen werd. Daarvoor werden er ook al stukken land drooggelegd, maar nog niet eerder zo’n groot stuk in één keer. Het is een goed voorbeeld van hoe Nederlanders grote delen van Nederland zelf hebben ‘gemaakt’. Door de natuur te veranderen, hebben mensen het land vormgegeven.

Ontdek meer over dit thema op de website van entoen.nu.

 

Opbouw opdracht en voorbereiding

De leerlingen gaan in dit spel aan de slag met het droogleggen van verschillende stukken land met een andere bestemming: natuur, stad, akkerbouw of weiland. Ze leren dat sommige gebieden wat natter blijven dan andere. Ook ontdekken ze dat er verschillende type molens zijn die ze kunnen inzetten: molens die werken op wind en molens die werken op spierkracht. Ze moeten dus ook het weer in de gaten houden, want geen wind is geen pompkracht! Wie in de klas wordt de waterbeheerder met de meeste punten?

  • Vertel de leerlingen meer over de Beemster en Nederlands waterbeheer in de klas.
  • Maak groepjes van 2 of speel individueel.
  • Deze groepjes hebben per groepje één tablet of computer nodig om te kunnen spelen.
  • Speel het spel hier!
  • Laat leerlingen eerst het spel met uitleg spelen: ‘uitleg solospel’ (7 minuten). Zo ontdekken ze hoe het spel werkt.
  • Laat de leerlingen daarna het solospel spelen.
  • Wie haalt de meeste punten?
  • Doe na het spel de verwerkingsopdracht met de leerlingen.

Kom ook eens onze museum bezoeken met de klas

Bekijk ons aanbod

Blijf op de hoogte van de leukste nieuwe opdrachten

Schrijf je in